A másolat mint műalkotás

2009. 05. 22.
Vaszary Képtár, Kaposvár

Mitől tekinthető autonóm képzőművészeti alkotásnak egy mű másolata?
Utánzat, hamisítvány, reprodukció, parafrázis, kölcsönvétel
Az elhangzott előadás összefoglalása


Az alcímben megfogalmazódó kérdést Valkó László festőművész tette fel nekem a doktori szigorlaton. A téma összetettségéből következően a lehetséges válaszokat keresve olyan képzőművészeti példákat igyekeztem összegyűjteni, amelyek segítségével megfogalmazhatóvá válnak azok a csomópontok, melyekre felfűzhető egy egységes gondolatmenet.
Előadásomat Platón mimézis-elméletére utalva kezdtem, mely szerint a művész másol, illetve, hogy a művészet másolás. Jóllehet Platón nem teljesen ezt állítja, sokkal inkább azt, hogy a mimetikus művészet veszélyeket rejt magában. Hiszen filozófusként az ideák világát tartja elsődlegesnek. Ennek az öröktől való világnak, mintegy visszatükröződése, tökéletlen mása a mulandó valóság, a művészet pedig ezt a valóságot utánozva nem tesz más, mint a másolatot másolja. A „valósághű” műveket (tehát a másolat másolatait) csodálva pedig az emberek figyelme elterelődik a magasabb rendű ideák világáról. De vajon miért okoz számunkra örömet a valóság másolata? Almási Miklós (2003) szerint az ilyenfajta művek szemlélése először is együtt jár egyfajta „hűha” élménnyel: felismerjük azt a valamit, amit ábrázol és megjelenít a művész. Mégis ez a megjelenítés más, mint az eredeti. „Nem lehet mindig teljes pontossággal – helyesebben soha nem is lehet pontosan közölni a látottakat, mert a természetet az ember saját temperamentumán keresztül szemléli.” – írja Van Gogh. Ez a személyes torzítás önkéntelen művészi ujjlenyomatként is értelmezhető, és az ebből adódó másság leleplező: olyasmit láttat velünk, amit korábban nem tudtunk az ábrázolt dologról. (Almási, 2003) A „más és mégis ugyanaz” dialektikája ezért lényeges eleme a mű természetének.
A fentiek értelmében, a művész akár a belső (nem látható), akár a külső (látható) valóságot veszi alapul, mindenképpen másol. A művészettörténet emlékeit vizsgálva pedig azt is megfigyelhetjük, hogy a korábbi minták másolása a legtöbb korszakra jellemző. Wölfflin szerint minden festmény sokkal többet köszönhet más korábbi festménynek, mint a közvetlen megfigyelésnek. Ha csak a reneszánsz mesterekre gondolunk, akik nevének említésekor a természet tanulmányozását szinte kötelező jelleggel hangsúlyozzuk, esetükben is a meglévő művek, vagy azok reprodukcióinak másolása elsődleges tanítási módszernek számított. Számtalan példát lehetne felsorolni a témában, ahol a másolatra mint autonóm műalkotásra tekintünk, holott olykor (például: az ókori görög szobrok római másolatainál) még a tényleges szerzőiség sem egyezik.
Egy mondattal válaszolva az eredeti kérdésre, az egyes alkotó művészi kvalitása mellett a mindenkori kontextustól függ, hogy egy adott műalkotás másolatára „csak” mint másolatra tekintünk, vagy ellenkezőleg: egy új, autonóm műként tartjuk számon. Az alábbiakban rövid összefoglalását adom annak a gondolatmenetnek, mellyel az előadás során kifejtettem a fentieket. A mindenkori kontextus fogalmát kibontva a következőket vizsgáltam:
  1. a tér szerepe: a múzeumi tér mint értékbefolyásoló tényező (M. Duchamp ready-made-jei, K. Haring „falfirkái” példája)
  2. az idő szerepe: korszak – korszellem (Han van Meegeren hamisítványai, melyeken Danto szerint egyértelműen látható az 1930-as évek modorossága, tehát ma már nem lehetne becsapni velük a szakértőket.)
  3. A művész személyének szerepe: ki a valódi alkotó? Művész, kritikusok, művészettörténészek, művésztársak. (M. Duchamp a „megcsinált” művész. Az L.H.O.O.Q. és a Picabia-féle változat.) Az aláírás (szignó) mint műalkotást teremtő gesztus. (M. Duchamp: Forrás)
Mindezen pontokat érintve az alábbi fogalmak közötti összefüggést is igyekeztem feltérképezni: mű és másolat, a másolat mint mű, teljes műalkotás másolata, illetve adott mű részletének, motívumának felhasználása, hamisítvány és/vagy utánzat, a reprodukció mint műalkotás, kölcsönvétel és parafrázis.
Az előadásban felsorakoztatott művészettörténeti példák sorrendben a következők voltak:
Mű és másolat: Jean-François Millet: Delelés (Szieszta), 1866; John Singer Sargen: Delelés (Szieszta), 1875; Van Gogh: Delelés (Szieszta), 1890
Teljes mű és motívum: Ando Hiroshige: Híd esőben, 1857; Van Gogh: Híd esőben, 1887 / Millet: Magvető, 1850; Van Gogh: Magvető, 1888; Van Gogh: Magvető lemenő napnál, 1888
Utánzat vagy hamisítvány: Han van Meegeren: Krisztus az emmausi tanítványokkal; Nedko Solakov: A műgyűjtő, 1994
Másolat és parafrázis. Marcantonio Raimondi: Paris ítélete, 1510-1511; Manet: Reggeli a szabadban, 1863 / Diego Velasques: Las Meninas, 1656; Pablo Picasso: Las Meninas, 1957 / Diego Velasques: X. Ince pápa, 1656; Francis Bacon: Tanulmány Velasqes X. Ince pápa portréja után, 1953
A reprodukció mint műalkotás a kiegészítés révén (Ki firkált bajszot Mona Lisának?): Marcell Duchamp: L. H. O. O. Q., 1919, az eredeti változat szakáll-bajusszal és a Picabia féle változat szakáll és L. H. O. O. Q. felirat nélkül, 1920
A múzeumi tér / az időszerűség / a replika: Marcell Duchamp: Forrás (Fontain), 1917/1964, Andy Warhol Brillo-dobozai (a pszeudo tárgy, illetve a tárgy mint metafora), Keith Haring falfirkái eredeti környezetükben, Haring művei múzeumok és galériák kiállítótermeiben, az egyszerű halandó számára is megfizethető Keith Haring-ok (óra, kulcstartó, jojó, bögre, póló, szabadidőruha és sportcipő)
Egy hétköznapi (használati) tárgy átalakítása, torzítása (például felnagyítása és más/nemesebb anyagban való megjelenítése) vajon elég-e ahhoz, hogy műalkotás születhessen? Használati tárgy – műalkotás (?) – giccsszobor (Saatchi meg nem valósult terve): Damien Hirst: Hymn, 1996
Parafrázis: Damien Hirst: A halál fizikai lehetetlensége egy élő elméjében, 1991; David Černý: Cápa, 2004 / Pablo Picasso: Bikafej, 1943; Marcell Duchamp: Biciklikerék, 1913/1964; David Mach: Itt áll meg a bicikli (The Bike Stops Here), 1989 / Johann Heinrich Füssli: Rémálom, 1781; Katharina Fritsch: Férfi és egér, 1991–92 / Charles Ray: Cím nélkül, 1973; Gyenis Tibor: Meglepetés, 2002 / Kazimir Malevics és Gyenis Tibor: Ilonka néni a tiszta formák kompozíciójával álmodott, 1999
Más alkotók műveinek átalakítása (például „talált” festmények kiegészítése, továbbgondolása és átlényegítése) – Elekes Károly Tunning sorozata: Hattyúsor, 2006 (az eredeti kép és az átalakított végeredmény), Létra, 2003; Vízmérce, 2003; Felújított turisztikai jelek, 2003
Az előadás során felhozott példák reményem szerint lefedték a kérdésre adott összetett, és átfogó válasz minden egyes elemét. Mely végül is (ismételve a leírtakat) azt tartalmazza, hogy az alkotói tehetség és látásmód mellett, a téri–időbeli kontextus, az alkotó személyének kiléte (és itt elsősorban a névre mint „márkára” gondolok), röviden a mindenkori viszonyrendszer összetett és sok mindent magába foglaló komplexuma a meghatározó, amikor el szeretnénk dönteni, hogy önálló műalkotásként értékelhetünk-e egy másolatot vagy sem. (A másolat fogalma a fentiek értelmében szintén tágan értelmezendő).


Felhasznált irodalom:

Almási Miklós (2003): Anti-esztétika. Helikon, Budapest