Bemutatkozott a Kisház

Echo, 2004. 3. sz. július, 37–38.

Az úgy volt..., hogy a Művészeti Kar főépületének takarásában - a magas szürke tömb mögött -, az egyik kertszegletben állott a gondok háza. Takaros kis virágágyás övezte a lakot, és éber házőrző jelzett, ha hívatlan hallgató közelített a gyeptengerből égbetörő cseresznyefákhoz. Aztán történt egyszer, hogy a gondnok ,,eltűnt", és az egyetem, helyiséggondjait enyhítendő, műteremmé avanzsálta a házat,... a kis házat. Ekkor másodéves hallgatók költöztek az épületbe, elfoglalva a szobákat - végre a ,,saját műterem lehetőségének ígéretével. Személyüket a véletlen (?) választotta, és spontán módon alakult ki a szűk munkaközösség. A hely által determinált, vajúdva születő csoport megkezdte életét. A kezdeti feszültségektől sem mentes kapcsolatokból összerázódni látszott a csapat. A fiatalok új otthonuk birtokbavételétől kezdve, már a kis ház kulcsát kérték, és ha kereste őket valaki, akkor az illető a kis ház felől érdeklődött,... így a kis házból fokozatosan Kisház lett. Mára a kapunál csak ezt kell mondani az egyetem logisztikai szakemberének: ,,Megyek hátra a Kisházba, van már ott valaki?” - és legtöbbször van. És legtöbbször munka (is) folyik ott, és élet...
Már a jó pár hete a megszokottnál nagyobb volt a nyüzsgés. Valami készülődik - gondoltuk, akik arra jártun, és sokan arra jártunk. A Kisház bemutatni készült a Kisházat. Régfogant gondolat kezdett testet ölteni, és az év végi „kipakolás” jó alkalomnak ígérkezett. A tervet pedig tett követte: a falak elmozdultak helyükről és a Kisház kiköltözött a kis házból, le a belvárosba, a sétálóutca közepébe. Az elkészült, formás kis meghívó népes tömeget vonzott a bemutatkozás helyszínére: a Király u. 13. szám alá, a Helyőrségi Klubba. A lépcsőn felfurakodva, a fogadásra szánt elemózsiás asztalokat kikerülve a terembe nyomult a közönség.

Paravánokra függesztett alkotások szegélyezik a szűk ösvényt, amely a belső térbe invitál. Egy ,,hivatalos kiállítás megidézésének szereplői vagyunk. Szép sorban lógnak a képek, nevek szerint csoportosítva, ahogy illik. Néhol egy-egy plasztika töri meg a katonás rendet, helyt adva a szobrászhajlam megnyilatkozásának. Ám a terem túlsó vége meglepetést sejtet. Feszült, várakozásteljes csend váltja fel a zsibongást, és kíváncsi szemek fürkészik a félhomályt. A ceremónia megkezdődött, Csajkovszkij muzsikájára, a Hattyúk tava ismert szólamaira megmozdult a Múzsa: apró táncoslány (Góbi Rita, Pécsi Balett) vonaglik a padlón, repülni vágyva üde-vad mozdulatok rebbentik karjait, lábait, teste összes tagját. Gyorsul a tánc, fogy a levegő. A kiállítótér haldokló angyala, utolsó erejével letépi Maya fatylát a szent művészet ,,sötét oldatáról és bepillantást enged a Kisház valódi életébe! A lepel lehull, a titok nem titok többé! A művek készülésének színhelye, a műterem mű terme (hiszen ez csak az eredeti mása), a csak kevesek által ismert körülmények megmutatkoznak a széles közönség előtt. Nincs több leplezni való, íme a ,,tiszta művészet! Ezt nektek! És a konferanszié bokszmeccseket idéző hang|át a dada egyik meghatározó alakjának muzsikája, Kurt Schwitters Ursonate-ája (Ősszonáta, 1921) kíséri. ,,Ováció, taps! - olvasható végül a táblákon.

A Kisház lakói (Baróth Nóra, Kiss Endre, Makrai Adél, Mórocz Viktor és Pinczehelyi András) kilenc napra feltárták rejtett alkímiájuk, ,,nem hivatalos bugyrait. Szándékuk volt felemelni a ,,művészet magasztos szférájába az alkotás folyamatának melléktermékeit, a napi hulladékot, a kudarcra ítélt kísérletek vitatott eredményeit, az ócska vásári giccstől kezdve a közösen produkált tárgyhalmazokig, mindent, magát az alkotói tevékenységet. Hiszen ténylegesen kiköltöztek az egyetem kapui mögül, és a megszokott életvitelüket a kiállítótérbe helyeztélk át. Saját maguk is alanyai lettek a bemutatkozó kiállításnak. A terem jobb felső sarkába életképek sorozata vetül számítógépről futtatott formában. Szinte az egész Művészeti Kar feltűnik a fotókon, nemegyszer megdöbbentő szituációban. Haverok, csoporttársak, ,,idegenek, sőt maga a mester is: Tolvaly Ernő festőművész. Hosszú, dús haja válla alá omlik, vad napszemüvegén hetykén csillan a fény. Alig lehet felismerni a paróka egyenes tincseitől feldíszítve. E póthajnak akad göndörített párja is, a műtermi polcon megtalálható teljes valójában. Kalandozhat a szem, nyugodni nem tud. Az egyes személyek munkái most tatán kevésbé érdekesek, ha mégis, akkor leginkább a kisplasztikákként definiálható szürreális szörnykreatúrák jelentenek valódi izgalmat. (Na, persze akad azért más is!) |Két alkotó munkamegosztásából születtek e teremtmények: Gyuris Róbert szobrásznövendék formázta őket és Kiss Endre festőtanonc öltöztette színbe csupasz testüket. Olyan kaland ez számukra, amelyben nincs tétje a ,,hülyéskedésnek ugyanis nem ,,vérre megy! Ettől válik azzá ami: élő alkotásokká, olyan torzszülöttekké, amelyek a dadaista mindent-tagadás meghökkentését idézik, úgy ahogyan az egész kisházas esemény is. Csoportos kiállítás ez, de mégis egy szellemiség hatja át. No, nem az egyes alkotókat! Baráth Nóra ,,kívülállóként szemléli az eseményeket, asszisztál csupán, külön szobában dolgozik Makrai Adéllal. A fiúk, inkább ,,fújnak egy követ, közös helyiségben egymás levegőjét szívják, már egymásra hangolódtak. Munkáik hol karakteresebben, hol kevésbé látványosan elválnak ugyan, de mégis atmoszférájuk révén egymásba fonódnak. Ők a mag. A többiek vendégek csupán. Ténylegesen azok. A Kisház állandó, vagy átmeneti vendégei. Ám baráti hely jutott nekik is a kiállításon. Návai Vera a szomszédos épületben fest, onnan jár át látogatóba, Gyuris Róbert az istenkúti műteremből érkezik hozzájuk szellemi felüdülésre, míg Örményi Ákos a főépület 107-es termét hagyja el egy kis szomszédolás kedvéért. Talán nem túlzás, ha azt mondjuk, hogy a Kisház szokássá vált szokatlan ,,sziget a Művészeti Kar területén.

,,Nagy tervek vannak készü[őben! - hallik a fiatalok eltökélt hangja. A Kisház csoporttá lett és újra lesújtani készül. Most bemutatkoztunk, de hallgatásunk csak erőgyűjtés! Figyelmezzetek!
Visszatérünk! - Úgy Legyen!