Benedek Barna kiállítása

Echo, 2000 2. sz. március–április, 19.

2000 március 2. - április 15.
Paksi Képtár, Paks
Benedek Barna kiállítása

A Paksi Képtár 1991-ben alakult. Az intézmény elsődleges feladatának a közelmúlt magyar képzőművészetének bemutatását tekinti. Folyamatosan bővülő gyűjteményében hangsúlyos helyet kapnak a geometrikus, absztrakt és konstruktivista irányultságú művek.
A múzeum állandó tárlata mellett időszakos kiállításokat is szervez, melyeken a fiatalabb alkotók is lehetőséget kapnak a bemutatkozásra. Március másodikától az érdeklődők Benedek Barna műveit tekinthették meg.

Benedek Barna jelenleg a Pécsi Tudományegyetem Művészeti Karának negyedéves festő szakos hallgatója. A kiállítást mestere, Lantos Ferenc festőművész nyitotta meg, akivel már középiskolás kora szoros szakmai kapcsolatban áll. A kiállított művek jellemzik Benedek sokrétű érdeklődését. Munkái sajátos humorról tanúskodnak. Még a szigorúan vett tanulmányrajzait is áthatja a játékos, élcelődő hang.

A kiállítóteremben elsősorban a sokféleség tűnik fel a látogatónak. A technikai, tematikai, és stílusbeli különbségek mögött jól érzékelhető karakter rejtőzik. Egyazon ember szellemi kalandozásainak vagyunk nézői, befogadói. A rajzok és festmények sorrendje még inkább erősíti ezt a szándékolt hatást. A művek nemcsak keletkezési sorrendben követik egymást, hanem jól elhatárolható csoportokat alkotnak problematikájuk, programjuk tekintetében is.
A kiállítás önarcképsorozattal kezdődik. Számtalan megoldási mód és kísérlet árulkodik Benedek Barna makacs és fáradhatatlan akaratáról, ahogy újra és újra megközelíti témáit. Eltökéltsége mellett érzékenységéről is képet kapunk, amint a magáról készített tusrajzokat, a családja tagjairól festett olajképeit szemléljük.

A portrék mellett még mindig látvány után készült rajzokat láthatunk. A növényekről és főként tájakról készült vázlatok, festmények hatásosan készítik elő a geometrikussá váló műveket, amelyek a tájértelmezéséből és látványátírásából egyértelműen következnek. Nagyobb méretű grafikái irigylésre méltó tisztasággal szólnak. Izgalmas kompozíciói szakmai szempontból is tanulságos megoldásokra hívják fel a figyelmet. Fekete-fehér tusrajzait néhány visszafogott barna vagy kék szín segítségével teszi gazdagabbá, Rajzait nézve még igazabbnak tűnik az a megállapítás,
hogy az egyszerű eszközökkel elkészített munkák erényei (vagy fogyatékosságai) fokozottabban válnak lathatóvá.

Benedek kompozíciós érzéke, kísérletező kedve és leleményes szakmai problémamegoldó készsége jól lemérhető a sokszorosító grafika vagy az olajfestés területein. Egyénisége abból a gondolkodásmódból és alkotói érzékenységből táplálkozik, ami bármely technikával elkészített munkán egyforma intenzitással sugárzik át.
A humor, ami Benedek Barnára a hétköznapi életében is jellemző, azokon a rajzain tűnik ki leginkább, amelyeken egy-egy konkrét használati tárgyat alakít át, vizsgál meg egyéni megközelítésben. Hol egy olló, hol egy szemüveg vagy éppen egy kombinált fogó esik áldozatául Benedek játékos kedvének. A vizuális formai összefüggések, amik természetesen következnek
egymásból, lendületes könnyedséggel fűzik egybe a tárgyi és a grafikai elemeket. Ezek a kisméretű,
ám erőteljes rajzok feltűnő szinkronban állnak a kiállítás záróakkordjaként is felfogható fotókkal és plasztikai munkákkal.

A fekete-fehér felvételek izgalmas kérdéssel foglalkoznak: milyen formai vagy jelentésbeli párhuzamokat fedezhetünk fel egy egy mindennap látható tárgy ürügyén Az útkereszteződést jelző táblán lévő jel alakja valóban emlékezteti az embert saját testfelépítésére, ám Benedek ezt a karakterbeli hasonlóságot személyes iróniával tálalja. Az árulkodó felvételek túlmennek egy egyszerű és száraz formai párhuzam felállításán.
Hasonló humor jellemzi azt a fényképet is ahol egy rokkantaknak fenntartott parkolóhely útfelfestésén sovány alak fekszik összegörnyedve. Az aszfaltra festett tolószéken ülő hús-vér ember bizarr kontrasztot eredményez. Mégis ez a fajta morbiditás hatásosan ötvözi a vizuális eszközök adta lehetőséget azzal az alkotói szándékkal, amely olyasmire hívja fel a figyelmünket,
amit nekünk is jó lenne észrevenni.

A párba állított fényképeken maga az alkotó látható. Ezzel ha nem is tudatosan, de azt az érzetet
kelti a látogatóban, mintha Benedek fizikailag is jelen lenne saját kiállításán. Hát öreg, ilyen vagyok én, aki ezeket a műveket elkövette! Na, hogy tetszett? - és a kép alatt ott a vendégkönyv, amibe bátran beírható a munkáiról és a róla alkotott vélemény.
Bizonyosan találkozhatunk még Benedek Barna műveivel a jövőben más kiállításokon is.