Konferencia 2017

A kockológiaˮ mint a rajzi gondolkodást építő stúdium.
Meglátásaim a tapasztalati távlattan oktatásával kapcsolatban.

PTE MK, Zsolnay Negyed, E33 épület
2017. november 10. 


Előadásomban igyekszem tömören felvázolni a tapasztalati távlattan oktatása során szerzett tapasztalataimat: miért fontos a rajzi tudás ilyen irányú képzése? Mennyiben segíti a vizuális gondolkodást a térábrázolás ezen formája? Milyen rendszeresen felmerülő tévedésekkel találkozhatunk a témát tekintve a rajzoktatásban? Rövid betekintés saját pedagógiai gyakorlatomba: tematika, beállítások, hallgatói munkák. Konklúzió.


Legtöbbször ha egy rajzi képzésben részt vett diák meghallja a kockológiaˮ kifejezést, a hideg kezd futkosni a hátán és őszinte undor ül ki az arcára. Visszaemlékszik a mértani testekből összerakott beállítások unalmas és száraz látványára, valamint az arányok és irányokˮ eltalálásával való kudarcos küszködésre. Még ha sikerélményt is jelentetett az idomok és téri helyzetek visszaadása a papíron, akkor is ritka azt hallani, hogy: jaj de szerettem kockákat, gúlákat, hengereket és kúpokat rajzolni, és milyen izgalmas volt belső tereket, illetve emelkedő vagy lejtő utcát megjeleníteni.

Pedig ezek a feladatok nemcsak kihívást, de valódi izgalmat is jelenthetnek. Persze joggal kérdezhetjük: hogy lehet érdekes egyetlen kocka vagy akár egy mértani testcsoport látványa, bármilyen elrendezésben is legyen az, bárminemű megvilágítással is tálalva? Nem is kísérlek erre választ adni, mert meggyőződésem, hogy egyfajta érettség szükséges ahhoz, hogy egy első látásra hétköznapi és unalmas témában felfedezzük azt a benne rejlő valamit - hívhatjuk ezt akár vizuális problémának is -, amitől érdekessé és felfedezésre sarkalló jelenséggé változik számunkra a látvány. Tulajdonképpen az a plusz, ami megláttatja velünk a legszárazabb feladatban is a kalandot, valójában saját magunkban kell, hogy meglegyen: a látásmódunk, az érzékenységünk, az esztétikai érzékünk és problémameglátásunk által. Tehát azon túl, hogy a klasszikus stúdiumoknak megfelelve tudjunk tárgyakat és teret ábrázolni, végső soron egyfajta vizuális érzékenység és gondolkodás elsajátítása lenne a cél a tapasztalati távlattan oktatásának is.
A paradoxon viszont pont ebből adódik: ahhoz, hogy egy kockológiai feladatot izgalmasnak találjunk és kedvvel álljunk neki, kell az a tapasztalat és rajzi tudás, amit viszont a gyakorlással lehet megszerezni, ám éppen a gyakorlás közben utálja meg az ember a testek lerajzolását és gondolja azt, hogy egy portré vagy akt vizsgálata ezerszer érdekesebb rajzi feladat. Általában jópár évnek el kell telnie ahhoz, hogy megértsük mit is jelent az elv, hogy nem tárgyakban kell gondolkodni, hanem vizuális viszonylatokbanˮ, azaz nem kockát, drapériát, csendéletet, portrét, félaktot és aktot rajzolunk, hanem függetlenül a látvány tárgyiságától minden esetben vizuális összefüggéseket igyekszünk rögzíteni (arány, irány, szín és/vagy tónusérték, stb.). És ha ezeket eltaláljuk, helyesen helyezzük a rajzlapra, akkor megjelenik a látvány tárgyi vonatkozása is.
Ebben a rövid bevezetőben valójában körvonalaztam azokat a pontokat, amelyek a tapasztalati távlattan oktatásának jelentőségét és fontosságát hangsúlyozzák: nyilvánvaló, hogy klasszikus rajzi tudásnak részét képezi a vonalperspektíván alapuló térábrázolás készsége, de a tapasztalati távlattan szabályainak ismerete és gyakorlati alkalmazása túlmutat magán a konkrét ismereten és rajzi képességen, mert - mint fentebb utaltam rá - egy olyan koherens vizuális gondolkodást feltételez, amely az összefüggésekre és a viszonylatokra koncentrál, ezáltal lehetőséget teremtve az egységben látás elengedhetetlen szükségességére amennyiben képalkotásról beszélünk. Jóllehet a tárgyalt térábrázolási konvenció gyakorlati ismerete önmagában nem eredményezi egyben a képalkotás1 készségét is, de a képalkotáshoz szintén elengedhetetlenül szükséges összefüggésekben való gondolkodást határozottan fejleszti, még akkor is, ha nem teljesen ugyanarról az összefüggésrendszerről van szó a két esetben.

Pedagógiai gyakorlatom során az Oktatási Hivatal többször kért fel tankönyvbírálatra. Az egyik ilyen alkalommal tapasztalnom kellett, hogy bizony még ott is alapvető félreértésekkel és tévedésekkel lehet találkozni a perspektivikus ábrázolás tárgykörében, ahol a feltételezett szakmaiság ezt kizárná. Két jellemző példát mutatok be, az első az említett tankönyvtervezetben szerepelt.
A bírálatra szánt kiadványban a madár- és a békaperspektívát a rálátás, illetve az alálátás mértékével hozta összefüggésbe a szerző, ráadásul az illusztrációt mindkét esetben két iránypontos perspektíva jellemezte. Holott ezek a speciális helyzetek a homloksík megdöntésével jönnek létre, azaz az alaphelyzetnek tekinthető álló képsíkú perspektívától eltérően, ahol valóban helyes a két iránypont alkalmazása az említett ábrán, a dőlt képsíkú perspektíva esetében már három iránypontról beszélhetünk, hiszen az alapsíkra merőleges egyenesek a döntött homloksík miatt döfik a képsíkot is és így azoknak is lesz egy közös iránypontja csak éppen nem a horizontvonalon.
A másik téma, amit rendszeresen hibásan ismertetnek az az árnyékszerkesztéssel kapcsolatos, mégpedig a természetes megvilágítás esetén alkalmazott párhuzamos vetítéssel. A fény irányát jelölő vektorok megadása után rendszeresen párhuzamos vonalakat húzva szerkesztik meg a test árnyékát, nem gondolva arra, hogy a perspektíva szabályainak megfelelően az általános állású egymással párhuzamos fénysugaraknak is van egy közös ideális pontja (nem a horizontvonalon), és a fénysugarak vetületének számító egyenesek is egy pontban futnak össze, csak ez utóbbi pont a horizontvonalon található. Egyetlen esetben van ez másképp, ha a Nap teljesen oldalról süt, azaz a fénysugarak párhuzamosak a homloksíkkal, így a képsíkkal is és ebből kifolyólag sem a fénysugaraknak, sem pedig a fénysugarak vetületeinek nincs iránypontja, azaz ez utóbbiak párhuzamosak a horizontvonallal.
Oktatói tevékenységem során arra törekszem, hogy a fenti példákhoz hasonló tévedéseket elkerülve a helyes ismereteket megfelelő színvonalon adjam át és a hallgatók biztos tudásuk révén tudatosan legyenek képesek alkalmazni az elméletet a gyakorlatban. Ennek a célnak érdekében készítettem azokat a megértést segítő ábrákat, amelyekből párat bemutatok. A korszerű számítógépes technológia lehetővé tenné, hogy 3D-s, interaktív (forgatható, nagyítható, bizonyos paraméterek változtatását lehetővé tevő) szemléltetőanyagok is készüljenek, így megkönnyítve a hallgatók számára a megértést, az oktató számára pedig a tudás átadását.

Az előadásom utolsó blokkjában néhány fényképet mutatok a rajzóráimon folyó munkáról: a többnyire általam összerakott beállításokról és a hallgatók rajzairól. A bevezető órák után, melyeken az alapoktól indulva jutunk el az összetettebb beállításokig, olyan tárgyegyütteseket állítok össze amelyek vizsgálata már nem egyszerűen a vonalperspektívára szorítkozik, hanem komplex látványként a tér-térértelmezés kérdését mint összetett vizuális struktúrát tálalja. Minden esetben az adott beállítás egy-egy jelenséget hangsúlyoz: árnyékstruktúrák vizsgálata, takarás kérdése, vetett árnyék - plaszticitás kapcsolata, transzparencia, merőlegese és ferde viszonyok, pozitív-negatív formák, domború és homorú felületek, torzulások, térérzékeltetés mint színprobléma, egyenes és íves formák kontrasztja, stb. Az adott beállítás elemeinek tárgyiságán túllépve a cél, hogy a hallgatók a látványt egy vizuális rendszerként értelmezzék és a másolás helyett saját maguk fedezzék fel azokat a térrel, térérzékeltetéssel összefüggésben lévő képi lehetőséget, amelyek ugyan a tapasztalati távlattanra épülnek, de annak alapkérdéseit már más vizsgálódási szempontok is színesítik.

1 Képalkotás készsége alatt a vizuális elemek egységes kompozícióba rendezését értem. Nem minden rajzi-festészeti megnyilatkozás nevezhető képnekˮ, a szín és formakapcsolatok rendje határozza meg, hogy ez a fogalom alkalmazható-e a produktumra.