Bükösdi Gábor kiállítása

Bükösdi Gábor kiállításának megnyitója
2017. 03. 16.
Szent Mihály Ház, Pécs-Szabolcs

Bükösdi Gábort legalább tíz éve ismerem, azóta amióta a Kaposvári Egyetem hallgatója lett. Levelező tagozaton iratkozott be a rajz-vizuális kommunikáció szakra és hallgatta az előadásokat, végezte a kurzusokat. Az első élményem vele kapcsolatban, hogy rajzait mutogatva meséli milyen volt Rómában tanulni, ahol négy teljes évet el is végzett, de aztán hazajött. A virtuóz tanulmányrajzokat nézve irigykedve gondoltam ügyességére és ki nem mondott aggodalommal figyeltem későbbi találkozásaink alkalmával ahogy elsodorja az élet a művészi pályáról. Az egyetemi tanulmánya is megtorpant és úgy tűnt eltékozolja tehetségét. Hébe-hóba a városban összefutva vele, látszott küzd saját magával és a koránt sem könnyű éppen aktuális élethelyzetéről hallva szívből megörültem annak, amikor bejelentette: talált olyan munkát, aminek látja értelmét és a tanári diploma megszerzése újra célként lebeg a szeme előtt. Motivált lett és könnyedén teljesítette az államvizsgát. Közben családfenntartóként átélte a felelősség érzését és hol gyermekkel a nyakában lótott-futott Pécs utcáin, hol egy gitártokkal felmálházva sietett útjára. Ritka összetalálkozásaink során öt-tízperces beszélgetéseinkből tudtam meg, hogy éppen akkor mi a helyzet vele. Olyankor szóba került unokabátyja Bükösdi Kálmán is, aki szintén gyakorló rajztanár és festőművész. Személye kapcsán pedig mindig rákérdeztem, vajon ő is végez-e végre valami vizuális alkotótevékenységet vagy "csak" a zenélés tölti ki kreatív óráit?

Majd egy éve lesz, hogy a Király utcán ismét összetalálkoztunk és lelkesen újságolta: újra fest, épp egy olajképen dolgozik, ahol hangszerek tömege látható az asztalon, és valahogy Bartókot is meg szeretné jeleníteni a vásznon egyfajta tiszteletadásképpen. Emellett az önarckép témája is foglalkoztatja és végre eljutott odáig a magánélete és egyéb körülményei révén, hogy ecsetet tud ragadni. Érzi a kedvet az alkotáshoz.
Ahogy hazaértem a Facebook-on meg is néztem a frissen megosztott reprodukciókat a már elkészült munkákról, amelyek száma azóta lényegesen megszaporodott. Gábor képein a klasszikus stúdiumok tapasztalata gyakorlott rajzi tudással párosul. Vonzódása a festészeti hagyományok iránt a barokk vanitas csendéleteket idéző kompozícióiban is tetten érhető. Ám a régi korok festészeti stílusjegyeit magukon viselő munkái tele vannak személyes motívumokkal, mindegyik kép valójában egy-egy önvallomás. A hangszerek szerepeltetése nem szorul magyarázatra annak, aki ismeri Gábor zenéhez fűződő kapcsolatát: ő maga is meglehetősen jól játszik gitáron. Az egyes beállításokon feltűnő egyéb tárgyakhoz pedig személyes élmények fűzik. Például a Pogányos című kép fotója mellé ezt írta: Az állati koponyát a Mecsekben találta kislányom, a csontberakásos csörgődobot Sas Miklós cimborám Törökországból vagy Szíriából hozta. Az El Iovoa-ra keresztelt vászonhoz az alábbi megjegyzés társul: A cserépdarab a 2000 éves kutyalábnyommal Ioviából, az alsóhetényi római kori ásatásról való. Az Idézet címet viselő mű egyik részletét Gábor kislánya festette meg: a tízéves gyermek egy még négy és fél éves korában készített képecskéjét másolta a vászonra. A kompozíció jobb szélén pedig az a fából faragott, kisméretű szobrocska látható, amelyet - a már említett rokon - Bükösdi Kálmán főiskolás korában készített. A leányka Gábor nővére, és az őt hátulról átölelő magas nőalak a nagynéni, Kálmán felesége.*
És bár majd minden festményen a vanitas csendélet műfajának megfelelően feltűnik egy-egy halálhoz kapcsolódó motívum: egy állati vagy emberi koponya, egy pislákoló gyertyaláng elillanó füstjével, egy törékeny üvegpohár vagy egy hervadásra váró virág, ezek a képek mégsem a mulandóságra utalnak, nem a földi hívságok hiábavalóságára figyelmeztetnek. Gábor képei megjelenésükkel az életet igenlik. Minden vonásukat, bármennyire is kötődjenek az említett stílus hagyományához, áthatja a létezés szeretete és egy mélyről jövő optimizmus. A fények és tükröződések játéka, ahogy a lámpa- vagy gyertyafény megcsillan a hangszerek politúrján, az edények mázas kerámiafelületén nem egyszerűen az anyagszerűség visszaadásának képességéről árulkodnak, hanem feloldják a komornak tűnő témát és eloszlatják az intő jelleget, kiradírozzák a felkiáltójelet a mondat végéről és ponttá szelídítik azt, vagy a rácsodálkozás hangjává változtatják a kijelentést. Az élet - minden nehézsége ellenére is - szép: érdemes zenét hallgatni, érdemes kirándulni, érdemes kézbe venni egy rögöt és jó dolog rácsodálkozni megannyi apró tárgyra, élvezni a zenét és a festészetet.
Ám ha csak ennyi lenne Gábor képeinek üzenete, joggal vetődhetne fel a kérdés: mi értelme volt ennyi energiát a festmények elkészítésébe ölni? És pláne miért kell egy kiállításon a közönség elé tárni őket? Az élet szép. Van akinek igen, van akinek nem. Na és? - Ám ahogy végigjárjuk a helyiséget és elidőzünk egyik-másik vászon előtt, nem csupán az ábrázolt tárgyak megfestésének módja kötheti le a figyelmünket, nem pusztán a felismerhetőség mértékét vizsgálhatjuk esetükben, és nem is egyedül a sikeres értelmezés öröme kecsegtethet minket, olykor a címet is segítségül hívva, hanem mindegyik kép egy kaland ígéretét is hordozza, egy inspiráció lehetőségét, amely csak nekünk szól, a saját ismereteinknek és tapasztalatainknak függvényében, fogékonyságunk és esztétikai érzékünk fejlettségéhez mérten.
A jelenlevőknek kívánom, hogy találják meg saját kalandjukat a kiállítás képeit szemlélve és bátran induljanak el azon a felfedezőúton, amire Bükösdi Gábor munkáival invitál. Gábornak meg kívánom, hogy még számos kaland lehetőségét ajándékozza nekünk újabb festményeivel a jövőben.
A kiállítást ezennel megnyitom.


*A megnyitó után rákérdeztem a szoborra Kálmánnál, aki azt felelte: Ez a legenda. Az igaz, hogy a kislány a Gábor nővére, de a másik nőalak nem a nagynénje, csupán egy figura. A feleségemet akkor még nem is ismertem.