Gyuris Róbert kiállítása

Nappali Kávézó, Pécs
2012. december 14-én, pénteken, 18 órakor


Várva az épp aktuális világvégét Gyuris Róbert arcképcsarnokát akár az atomvillanás is exponálhatta volna a papírra, ám a lángok égette lyukak formái mégsem a végítélet lenyomatait juttatják az eszembe. Nem egy apokaliptikus végkifejlet drámai nyomait vélem felfedezni bennük, nem egy hirtelen letűnt civilizáció egyedeinek hátramaradt mementóit. Sokkal inkább érzem bennük a létezés sűrűségét, az emberi minőség kavargó, olykor zavaros aspektusának sokrétű bonyolultságával járó belső örvénylését, mely végeredményben a személyiségjegyekben érhető tetten. Úgy vélem, az üveglapok közé zárt papírok személyiség-lenyomatok. Az előbb arcképeket emlegettem, holott végignézve a sort, az egyes lapokon igazából nem látunk arcokat. Jobb esetben is csak utalások fedezhetők fel szemre, szájra és orra. Itt-ott feltűnik egy-egy fül, de alapjában véve csupán a struktúrákból felépülő foltok alakja az, ami egy emberi fej sziluettjére emlékeztet. Mégis ezek a rajzok portrék. Hogy egy aktuális szóhasználattal éljek: profilképek. Ez a kifejezés nem csupán azért ötlik fel bennem, mert Gyuris Róbert az egyik legismertebb közösségi portálon keresett meg azzal a meggondolatlan kéréssel, hogy szóljak pár keresetlen szót kiállításának megnyílása alkalmából, hanem mert valóban azok: arctalan, de mégis csak rájuk érvényes jellemvonásokkal rendelkező, személyiségjegyeiket magukon viselő, valójában kizárólag ezen jegyekből felépülő, és ezáltal jól megkülönböztethető és beazonosítható karakterek. Egyik-másikukban felismerhetjük közeli vagy távoli ismerőseinket, az utcán kéregető csövest, vagy a sarki vegyesboltban ülő pénztárost, de akár saját magunkat is. (Jómagam például ott vagyok látható, bár nagyon hasonlítana Pinczehelyi Andrásra, ha nem nőtt volna ki a haja.) Ugyanakkor ezek a profilképek együttesen is egyediek, mert Gyuris Róbert vegykonyhájában hívódtak elő. Gyuris Róbert ürügyül használja a fejformát, hogy alkotói kíváncsiságát kielégítse: struktúrakísérleteket hajtson végre, formakapcsolatokkal játsszon vagy a felületalakítás kéjes örömét élje át. Mégis, miközben önző mód kielégíti kreatív ösztöneit csak késve veszi észre, hogy homunkuluszai életre kelnek. Szeme előtt megy végbe a látványos folyamat: a salétrom sóval felvázolt arcformát gyufával lángra lobbantva végérvényesen beleég az egymásra rétegzett papírba teremtményeinek lelki alkata. Az átgondolt grafikai tervezés tudatos aktusa kiegészül az anyag jelentette véletlenszerű alakításmóddal. Kontrollált kontrollálatlanság. Tudjuk, hogy mit akarunk, de nem tudjuk, mivé válik tervünk a megvalósulás során. A személy ténye biztos, de kiléte bizonytalan. A személyiségre csak a végén derül fény, amint a füst elszáll és a korom lepereg a lapról. A pszichikai jellemzőkön már csak annyit tudunk alakítani, amennyit az átégett papír lyukai megengednek: A rétegek mögé becsúsztatott magazinfoszlányok színfoltjai beépülnek az új személyiségbe. Az akárkiből valaki lett és ezt jó esetben bárki láthatja. Gyuris Róbert valakijei pedig most itt néznek ránk a falakról, a mi feladatunk, hogy megfejtsük személyiségüket és felismerjük őket. Van közöttük, aki könnyebben kiismerhető, de legtöbbjük talán talány marad. Van, amelyikük engedi magát megismerni és van, amelyikük megtartja magának titkát, bezárkózik rácsokból emelt vaskalitkájába, nem hagyja, hogy a. maga köré vont sűrű köd oszlani kezdjen De ne adjuk fel a próbálkozást! És ha magunkra vagy barátainkra ismerünk valamelyik karaktert szemlélve, bátran kérjük el profilkép gyanánt annak kinyomtatott, kicsinyített mását Robitól! Ezennel a kiállítást megnyitom.