Lantos Ferenc pedagógiája

In: Jelenkor, 2015. február, LVIII. évfolyam, 2. szám, 251-253.

(teljes szöveg - kimaradt részek kurzívval szedve)


Lantos Ferenc nevét hallva a legtöbben, nem csak mint festőművészre gondolnak, hanem egy sajátos és határozott pedagógiai koncepciót megfogalmazó tanáregyéniségre is. Többek szájából visszhangzik ez a szó: „Lantos-módszer”. Sőt: „Ja, a Lantos-módszer…” vagy „Á, igen a Lantos-módszer!”
Ha szakmai körökben kiderül rólam, hogy Lantos-tanítványnak vallom magam, vegyes reakciók fogadnak, attól függően, hogy ki, milyen élményekből táplálkozva, milyen képzeteket társít Lantos Ferenc személyéhez. Olykor a „mundér becsületét” védve, részben igazat kell adnom a kritikai véleményeknek is, amelyek hozzásegítenek egy objektívebb képhez és az alkalmankénti újraértékeléshez, ezáltal az önrevízióhoz is.

Történetet mesélek, a személyes történetemet. Majdnem az elején kezdem:
Édesapámat, miután a kölni rajzfilmstúdiót otthagyva hazajött Németországból, Lantos Ferenc meghívta, hogy tanítson művészeti szabadiskolájában, amely Málomban kapott helyet. Emlékszem, még jóval az iskola megnyitása előtt lepöfögtünk a Trabanttal, és az ablakon bekukucskálva mutatta atyám a családnak a rajztermeket: a parkettát akkor lakkozták frissen, az épület zárva volt. Atyámon látszott, várja, hogy taníthasson… és a tanév elején együtt mentünk a Lantos-iskolába.
A csoportot, amelybe kerültem, Dechandt Antal (Tóni) vezette. Az első órán mindenki azt rajzolt, amit csak akart. Kiteregettük a rajzokat és elhangzott a bűvös kérdés: „Mi van a képen?” A szokásos válaszok után, amelyek inkább a „mit ábrázol a kép” kérdésre feleltek, megfogalmazódott az első várva-várt megfejtés: PONT, aztán a következő: VONAL, és végül… „satírozás”, na igen, de mi az? Apu ott ült velünk és mosolygott, nem segített, csak figyelt. Végül Tóninak kellett megmondania: FOLT. Nos hát, ez a három szó most is az első reakció, ha valaki Lantos Ferenc pedagógiájáról hall: „a pontmódszer” – és fogalmuk sincs róla, hogy ez a kifejezés valójában mit is takar. Akkor még nekem sem volt…
Ezekből a kezdeti időkből még emlékezetembe idéződnek azok a foglalkozások utáni beszélgetések, amelyeket édesapám Dechandttal folytatott, átnézve a nebulók által készített munkákat. Két tanterem volt egymás mellett, és az óra végeztével egyikük átment a másikhoz, hogy közösen megbeszéljék mi történt az elmúlt órákban. Kíváncsiak voltak egymás tapasztalataira, véleményére. Csak néhány ilyen alkalomra kerülhetett sor, mert édesapám megbetegedett és nem tudta folytatni a tanítást.
Talán egy tanév sem telt el, és Dechandt Antaltól Révész Klára vette át a csoportunkat. Nagy váltás volt. A szakköri jelleg „iskolás” hangulatot öltött. Heti két alkalom, egyszer másfél, másszor három és fél óra! A hiányzást igazolni kellett. Nem értettem miért. A kiadott házi feladatok nem maradhattak el, ha mégis, pótolni kellett őket. A szokatlan „szigor” viszont rendszeres munkára szoktatott, és a következetes „számonkérés” önálló gondolatok megfogalmazására nevelt. Lantos Ferenccel nem találkoztunk, ő a „nagyokkal” foglalkozott.

Az első meghatározó élményem Lantossal, egy nálunk tett látogatása volt. Feleségével, Apagyi Máriával jött el hozzánk, és amikor már mentek volna, megnézték az otthoni rajzaimat. Talán nyolcadikos lehettem. Izgatottan vártam a véleményét. Büszkén teregettem ki állatkoponya-tanulmányaimat (apu is rajzolt ilyeneket, ugyanazon modellről). Lantos mosolygott és ezt mondta: „Nos, igen, igen, jók ezek a munkák, csak hát látszani kellene rajtuk, hogy miért rajzoltad őket, és hogy mit figyeltél meg!” Nem ezt vártam, de ők már mentek is. Ám akkori szavai ma is visszhangzanak bennem. Valóban lényegi kérdésnek tartom, hogy ha nem is lehet egyértelműen szóban megfogalmazni, de legalább „érzés” szintjén tisztában kell lenni az okokkal és a miértekkel minden egyes megnyilatkozásunkkor (vagy után), legyen az épp valamiféle alkotói tevékenység akár.

Majd egy év múltán én is „nagy” lettem: végre Lantos vezette a csoportot. Lelkesen jártam Málomba hétről-hétre, két busszal. Már gimnazista voltam, amikor a belvárosba, a Petőfi utcai általános iskolába költözött a „Lantos-iskola”. Azután, igazán ideális helyszín következett: a Tettye alatt: a kesztyűgyár volt óvodájának épületét használhattuk. Azóta is ott folyik az oktatás Martyn Ferenc Művészeti Szabadiskola néven. Az egyetemi csoport is itt töltötte az első időszakot, és csak később kapott egy teljes szintet a Sopianne Gépgyár alig hasznosított irodaépületében.

Apropó, egyetem! Az első tanévet akkor kezdtem meg, amikor még Lantos nem tanított a karon. Izgatott várakozás és naiv lelkesedés jellemzett engem, mint minden jelentősnek tulajdonított kezdet remélésekor. Ám itt szembesültem először azokkal a véleményekkel, amelyek a „Lantos-módszert” mint az egyéni (művészi) kiteljesedésre veszélyt jelentő pedagógiát határozzák meg. Szokatlan volt ez a szemlélet. Ha nem is nyílt ki ekkor a szemem (kérdés, hogy azóta nyitva van-e), de az a „védőburok”, amit Lantos személye jelentett, először vált érzékelhetővé. Vajon mi lehet az indulatok hátterében? – kérdeztem magamban – Mi végre ez a viszolygás?
Érdekes volt párhuzamosan járni a Tettyére és látogatni az egyetemi órákat. A feszültség érezhető volt, még akkor is, ha csak viccelődve, vagy csak nagyon finom célzások formájában mutatkozott. Lassan kezdtem megérteni a „szemléletbeli különbség(ek)et”. Az egyetemen kockát, drapériát, csendéletet, portrét és aktot rajzoltunk, „szerkezetesen”, „tónusosan” és „színnel”. Figyeltünk az irányokra, arányokra, síkokra, tömegekre. A Tettyén a „látványt” vizsgáltuk, amelyet faág, lepedő, hasáb, állvány, vagy emberi figura alkotott, (éppen ami), és a „vizuális összefüggéseket” kerestük: sötét-világos viszonyrendszert, tónusértéket, irányokat, arányokat, síkokat, tömegeket. Valójában nagyon hasonló mondatok hangzottak el mindkét helyen, és az első gondolatom az volt, hogy ha nyitottak lennének egymásra, vagy csak egy kicsit is belehallgatnának egymás mondataiba, akkor nem sok különbséget találnának. Úgy éreztem, hogy talán „csak” korábbi személyes sérelmek, kellemetlen tapasztalatok emléke gátolja meg a közeledést, és mindkét fél az évtizedekkel azelőtti személyiséget és pedagógiát ismeri, márpedig mindenki alakul, változik az idő múlásával. Aztán lassan körvonalazódott a valódi különbség, amely nem változtat ugyan az előbbi feltételezés részigazságán, de határozott különbséget jelent az általam megismert két iskola között.
Az egyetemen személytelenebb és távolságtartóbb kapcsolat jöhetett csak létre tanár-diák között, és egyes művésztanároknak saját magukkal is meg kellett (volna) küzdeniük, az a fajta szilárd jellem és tiszta tudat, ami Lantosnál mindig megtalálható volt, csak nyomokban volt jelen vagy teljesen hiányzott. A korrektúrák nagy jóindulattal értek valamit, és csak kevés tanóráról lehet elmondani, hogy komolyabb hasznát éreztük. Kétség kívül azért voltak ilyenek.
A Tettyén mester-tanítvány viszonyról beszélhettünk. Az ott rajzoló fiatalok és Lantos Ferenc között olyan személyes kapcsolat bontakozott ki, amely nem „puszi-pajtási” viszonyt, hanem egy komoly tiszteleten alapuló bizalmat jelentett. A rajz tanszéket betöltő mindennapi szellemi szürkeség után feltöltődés volt a Lantos-iskolába járni. Lantos korrigált: mindenkihez odament, mondott néhány mondatot a rajzunkról, olykor leült és ő is ceruzát ragadott. Ezt mások is megteszik, de ami lényegesen nagy hatással volt ránk, az a rendszeres „teregetés”. Leraktuk a munkákat a padlóra és közösen megbeszéltük az aktuális feladat megoldásait. Lantos minket is beszéltetett. Rákényszerített, ha többet nem is, de legalább három összefüggő értelmes mondatot nyögjünk ki saját munkánkról. Nem elég manuálisan művelni a rajzolást, de tudni kell róla beszélni is, érthetően megfogalmazni a gondolatainkat. Az előbb azt írtam, „aktuális feladat”. Pontosabban fogalmazok, ha az írom, szempont. Ugyanis feladatok az egyetemi rajzórákon is voltak, hol értelmesebbek, hol kevésbé. Lantos viszont egy nagyon következetes szempontrendszert adott, amelynek segítségével a vizuális jelenségek közötti összefüggések megsejtése volt a valódi feladat.
Ebből is származott is vitám másokkal. „Nem lehet szemléletet oktatni. Az a saját koncepció ráerőszakolása a szabad individuumra. Csak eszközt és technikát lehet és szabad tanítani. A gondolat független és személyes! – A mesterségbeli tudás a technikai felkészültség függvénye, hogy utána ki mit képes kihozni magából, az már más lapra tartozik.” - hangzott a Lantos-kritikusok véleménye.
Lantos sem művészetet tanított. Sőt, akkurátusan kerülte a „művészet” szót ha pedagógiáról beszélt. Hogy kiből lesz művész, és hogy hogyan, arra Ő sem kívánt választ adni. Viszont határozottan vallotta, hogy a Világra nyitott, a vizualitásra, és így a képzőművészetre is fogékony, értelmesen gondolkodó embert lehet és kötelesség is nevelni, ez pedig szemléleti alapok átadása nélkül nem megy. Hiába a technikai brillírozás, hiába a „mesterségbeli tudás”, ha nem gondolattal átitatott értéket hozunk létre, hanem csak látványos szellemtelenséget. Lantos ezért nem az eszközhasználat mikéntjére helyezte a hangsúlyt, bár ha kellett, erre is szívesen kitért. Ennek sajnos hátrányát is éreztük akkor, bár abban igaza volt Lantosnak, hogy a technikai „ügyességet” lényegesen könnyebb megszerezni, és bepótolni is, mint a szemléleti alapok hiányából származó akadályokat leküzdeni.

A második évet újra elsőévesként kezdtem, de már Lantos Ferenc hallgatójaként, ugyanis meghívták őt az egyetemre tanítani, és saját csoportot vezethetett. Ekkor a tanári gárdából többen megdöbbenve fejezték ki rosszallásukat e döntésemmel kapcsolatban, de ezt azóta sem bántam meg. Két másik hallgató harmadévesként választotta szintén ezt a csoportot, ők két évet „veszítettek” – de ezzel valójában csak nyertek.

Csupán néhány gondolatot idézek, amelyek a hosszú évek során rögződtek bennem, bennünk, akik végigjárták ezt az utat. Mert nyugodtan lehet ezt útnak nevezni, olyan útnak, amely ugyan nem való mindenkinek, mert nehéz róla letérni, ha kell; meg olykor rögös is, de határozottan egy út, amely vezet valahová. Egy határozott csapás, amely levág bizonyos kanyarokat, amiket néha pótolni kell ugyan, de koránt sem tévelygő, és nem céltalan. Olyan út, amelyen el lehet indulni, és aki elég érett hozzá, azt a saját útjára vezeti. A saját úton, pedig biztonságosabban haladhat a szerzett tapasztalatokkal.

Lantos Ferenc erős személyiség volt, kiforrott világképpel, makacs öntudatossággal. És aki határozott véleménnyel bír, nem kerülheti el a konfliktusokat. Lantos a konfliktusokban edződött és érett azzá, amit jelentett sokak számára: ellenséget, barátot, vagy éppen mestert. Ez utóbbit nagybetűvel is írhatnám – le is írom: Mester.
Lantos életeleme volt a tanítás, pontosabban része volt személyiségének. És ez emelte ki sok kollégája, művésztársa közül. Mert Lantos az volt, aki. Mint személyiség megtalálta önmagát, felépítette önmagát, elfogadta önmagát, és ha csak ezzel mutatott volna példát, már az is sokkal több, mint amit kritikusai felmutattak. Talán az is irritáló, hogy Lantos azt tette, amit tenni tudott, amit tennie kellett, és amit tenni szeretett, mindezt ritka magabiztossággal. Ha eközben megsértett önérzetet, megkarcolt lelket vagy összetört szívet, lehetett rá megorrolni, de úgy érzem, ez a reakció csak a „sértett” fél túlzott érzékenységéről árulkodik. Lantos sem volt tévedhetetlen, de tanult a hibáiból! Ez külön erény!
Még a Pécsi Műhely idején, amikor apuék el kezdtek fotózni, és Lantossal való kapcsolatuk lazulni látszott – mesélte nekem Kismányoky, aki akkor készítette Szíjártóval „landart”-os munkáit –, Lantos dühös idegenkedéssel adott hangot annak, hogy a fényképezőgép nem lehet része a képzőművészetnek, és félre viszi a dolgokat; ez csak játék, és különben sem tud vele egyetérteni. Aztán eltelt egy kis idő, és: „Feri nyakában is ott lógott a fényképezőgép”.
Személyes élményem pedig a következő: színkeverési feladatként szabad kompozíciót kellett készíteni, amelyet én sajátosan értelmeztem, mondván, hogy elegem van a szokásos megoldásokból, inkább szórakoztatom magam, hogy élvezzem is a munkát. Csatajelenet. Két ellenséges csapat rohan lovon egymásnak, középütt találkozva kaszabolás, vér, és fegyverek. A lap egyik szélén tisztán kékben egy zászlóhordozó, a lap túlsó szélén vörösben egy másik. Ők a két végpont. Ahogy a lap közepe felé rohannak a katonák, úgy vesztik el tisztán kék és vörös árnyalatukat és lesznek az összecsapás centrumában egységesen ibolyák. Mi tagadás, jó volt ezt rajzolni… Teregetés… Bumm! Botrány! „Nem ez volt a feladat, már megint mást csináltál!” stb. Nem duzzogtam sokat. Aztán egy fél év múlva hallom, az „Öreg” az elsősöknek mondja: „…csak nagyobb bátorsággal, ahogy a Ficzek oldotta meg a feladatot, az egyik oldalon a zöld csapat, a másikon a vörös, és ahol összecsapnak…” – a színek nem voltak fontosak.
Lantos képes volt beengedni világképébe azt is, amitől elsőre irtózott. Átgondolta, átrágta, képére formálta, majd beillesztette azt, ha lehetett. És ez színesítette Őt, még akkor is, ha az alaptónus megmaradt. Kevesen tudják ezt megtenni! Vagy kivetik magukból az újat, még csak meg sem próbálják megemészteni, vagy beolvasztják azt, és ezzel kiszorítják a korábbiakat gondolkodás nélkül. A két véglet közül, Lantos ugyan nem volt középütt, de nem a szélekhez húzott. Hajlítható volt egy bizonyos pontig, de az a pont legalább hiteles és stabil maradt mindvégig.

Mi az mégis, amit tanulni lehet Tőle? Mi az, amit a „Lantos-módszer” adni tud? Rövid válaszként azt felelem, hogy egy olyan alapmagatartást, szellemi bázist, amelyre építkezni lehet, és amelyhez vissza is lehet térni, hogy újabb lendületet vegyen az ember. Lantos alapvetően ugródeszkát ad annak, aki képes elrugaszkodni, és nem a formához ragaszkodik, vagyis a forma mögé látva, nem a dogmát, hanem az elvet tudhatja magáénak. Minden hiteles tanítással ez a helyzet. Béklyóvá is válhat ugyan, de eredendően szabad irányt mutat. A lehetséges összefüggések keresése, az „egészben” való gondolkodás, a variációk sokféleségére való nyitottság, de mégis egyfajta rend vagy rendszer-elv feltételezése nem csupán az alkotómunkára vonatkoztatva határozza meg a világhoz való viszonyulást, hanem az élet tágabb színterein is példaértékű lehet. Ennek az attitűdnek az egyéni megformálódása, következetes rugalmassága vagy makacs merevsége dönti el, hogy milyen előjelű jelzővel értékelhető ez a pedagógia. Egy fejlődő szervezetet is csak meghatározott ideig és mértékig kell adott tápanyagokkal táplálni, de a tápanyag szükséges a fejlődéshez.
És ennek az elengedhetetlen „tápanyagnak” a hiányát tapasztalom sok esetben a főiskolai hallgatók körében, a gyakorlóiskola rajztanárainál, és általában nagyon sok helyütt.

Ezért is érzem fokozott szükségét annak, hogy az a fajta szemlélet, amelyet Lantos Ferenc festészetével és pedagógiájával képviselt, jelen legyen a mai szabatos és zavarodottsággal terhes oktatási palettán, ezen keresztül pedig mint alternatíva váljon elérhetővé a szellemi fejlődés különböző útjai között.

2005. december 26.
2015. január 15.


ifj. Ficzek Ferenc